“CRS”

“CRS”, 2018, 4.23 min. loop, Full HD, no sound,
framed disply, variable dimension.

Based on twelve photograms from the “JS” seria,
a work complex of the “Amodal Shadows/Flections”.
(Fictitious Installation View).

Das abstrakte Medium des Fotogramms, beschrieben ohne ein objektives Linsensystem, wird nur über die direkte Einschreibung von Licht, im Kontakt zum lichtsensiblen Material abgebildet. Das Objekt erscheint nicht durch Sammlung des gebündelten Lichts, sondern zeichnet sich unmittelbar, auch im Gegensatz zu Schattenbildern gewöhnlicher Fotogramme, über seine „Wiederspiegelung“ ab. Obwohl man von einer Lichtzeichnung sprechen könnte, müsste man im selben Wortlaut auch von einer gleichzeitigen Schattenmalerei sprechen. Die Spuren des Lichts sind hier in ihrer reinsten Form übertragen und bilden sich direkt durch die Reflexionen der blankpolierten Flächen ab. Form und malerische Lichtfülle amalgamieren zu einer Art „Antireflexion“ – das, was sich uns eigentlich in seiner Abbildung darstellt, zeigt sich ausschließlich über seine
Abwesenheit, nicht über das Äquivalent seines Schattens, sondern seines „Reflexionsschattens“, ist transphänomenal – jenseits seiner Erscheinung. Zwölf Fotogramme sind hier zu einer sich ständig im Fluß befindlichen Lichtspur montiert.

The abstract medium of the photogram, described without an objective lens system, is imaged only by the direct inscription of light in contact with the light-sensitive material. The object does not appear by the collection of the bundled light, but distinguishes itself directly, also in contrast to silhouettes of ordinary photograms, over its “reflection”. Although one could speak of a light drawing, one would have to speak in the same wording of a simultaneous shadow painting. The traces of light are transmitted here in their purest form and form directly through the reflections of the polished surfaces. Form and picturesque abundance of light amalgamate into a kind of “antireflection” – what we actually see in his depiction is shown exclusively by his Absence, not the equivalent of its shadow, but of its “shadow of reflection,” is transphenomenal – beyond its appearance. Twelve photograms are mounted here to a constantly in flux light track.